E-shop
Magický HANDPAN - aneb mystické hudební

Magický HANDPAN - aneb mystické hudební "UFO" :)

Historie


Jen málokterý hudební nástroj se stal během let své relativně krátké existence tak "kultovní", vyhledávaný a fascinující jako handpan. Pokud si na něj zahrajete, možná vás pohltí též ...

Kovový melodický nástroj se sedmi a více tóny rozeznívaný rukama (jemně nebo rytmicky) vás za chvíli vtáhne do neodolatelného světa jemných tónů, rytmů, harmonií a kreativní hudební improvizace - stejně jako tisíce dalších adeptů tohoto nástroje po celém světě.

Handpan, také známý jako Pantam nebo Hangdrum je hudební nástroj, jehož kořeny sahají až do přelomu 19. a 20. století. V té době se v oblasti Trinidadu a Indonésie začaly objevovat první pokusy o melodické nástroje vytvořené z kovu (barelů a kovových nádob) - u kterých se udomácnil název "steeldrum". Tyto nástroje měly po obvodu více tónů laděných do různých stupnic a hrálo se na ně většinou paličkami. Steeldrumy existují v různých podobách dodnes (viz například krásné meditační steeldrumy ZDE )

První nástroje v podobě dnešního handpanu se objevily kolem roku 2000 ve Švýcarsku - vyvinula je firma
Panart a nástroj byl pojmenován Hang neboli Hangdrum ("hang" znamená ve švýcarském dialektu "ruka"). Panart už však tyto nástroje dávno nevyrábí a od té doby se postupně objevily desítky dalších výrobců těchto nástrojů. 

Často se setkáváme s otázkou jestli to co máme jsou "originální švýcarské hangdrumy" apod. :)  (tato představa, nebo "pohádka" občas tak nějak přetrvává). Pravdou je, že pokud byste si tyto "originální" hangdrumy poslechli nebo zkusili na ně zahrát, asi byste byli docela zklamáni. Jejich zvuk není oproti mnoha dnešním handpanům příliš kvalitní a tyto nástroje znějí často ploše a plechově. Takže jsme rádi že je nemáme :)  Posuďte sami:


O nástroji

Jednou z vlastností, která většinu lidí na handpanech fascinuje (samozřejmě jen na těch opravdu kvalitních), je jejich krásný, bohatý, rezonující, magický zvuk s perfektně vyladěným vyššími harmonickými tóny.
Handpan je vyroben ze dvou kovových hemisfér, které jsou navzájem slepeny nebo svařeny do tvaru a podoby připomínající UFO. 
Horní část, která je zároveň hrací částí, obvykle obsahuje centrální tón, který je zároveň i nejhlubším tónem nástroje (nazývá se též "ding"). Tento tón má obvykle speciální vystouplý tvar a téměř vždy je základním tónem nebo kvintou dané stupnice. Na spodní straně nástroje je otvor, obvykle umístěný uprostřed.

Po obvodu nástroje jsou rozmístěny melodické tóny v rámci dané stupnice. Těchto tónů bývá obvykle 7, 8 nebo 9. Občas se dnes objevují i speciální experimentální nástroje, které mají tónů více - 11,12, 14 i 20 (někdy jsou tyto tóny umístěny i ve spodní části). Nástroj s více tóny se obvykle nazývá "mutant". Tento typ nástrojů na jedné straně rozšiřuje počet tónů, na druhé straně však většinou platí - čím více tónů, tím se snižuje celková zvuková kvalita a rezonance nástroje. Pro běžné hraní nebo pokud s nástrojem začínáme, je standardních 7,8 nebo 9 tónů optimálních.

Handpany jsou obvykle vyráběny z oceli, nitridované oceli nebo nerezové oceli. Jejich průměr se pohybuje od 45 do 65 cm (obvykle 52-53 cm) a  váha od 2,5 do 5 kg.

Výroba

Výroba handpanů je velice náročný a komplexní proces. Prvním krokem je samotný materiál. Od jeho vlastností a kvality se do jisté míry odvíjí i celkový zvuk nástroje (podobně jako různé typy dřeva v případě houslí apod.). Často se stává že výrobce dostane nový materiál, který by měl být teoreticky stejný jako předchozí, ale tak nějak úplně není a zvuk a vlastnosti nástrojů se více či méně změní. Tento materiál je pak třeba přetvořit do podoby základních hemisfér. Do nich se pak speciálními kladivy vytvoří základy budoucích tónů s ohledem na jejich tvar, rezonanční vlastnosti, vzájemné odizolování rušivých rezonancí, podpoření libozvučných rezonancí atd. - a to už je sám o sobě velmi individuální "umělecký" proces, který ve výsledku dává vznik kvalitním i (těm převažujícím) méně kvalitním nástrojům.  Tyto hemisféry se pak tepelně procesují (v peci, plamenech, oleji apod.). 
A pak nástává stěžejní část výroby nástroje - a to je jeho ladění. Je to nesmírně sofistikovaný proces, kdy do hry vstupuje nespočet faktorů (rezonanční poměry, alikvótní tóny, interakce tónů atd.). Je to velmi individuální umělecká záležitost, do které se promítají schopnosti, talent a osobnost výrobce a z toho se pak odvíjí i zvuk celého nástroje - od (pod)průměrného až k těm nejkrásnějším, magicky znějícím nástrojům z rukou skutečných mistrů.

Tady se můžete podívat na pár momentů z procesu výroby tohoto nástroje (je to shodou okolností místo, kde vznikají ty nejlepší nástroje na světě):



A poněkud vzrušující moment z téhož místa :)

Ladění

Handpany jsou k dispozici v nespočtu různých stupnic a ladění. Tvůrci handpanů se přímo vyžívají v nazývání stupnic speciálními neobvyklými jmény (Oxalis, Enigma, Golden Gate, Onoleo, Ursa minor, Celtic, Dorian, Pygmy, Annaziska, Voyager, Magic Hour atd. atd. :))  Každá stupnice a kombinace tónů dává nástroji svůj jedinečný charakter, otevírá naše kreativně hudební možnosti, ale zároveň je samozřejmě i omezuje ...
Nejběžnějším základním tónem handpanu je obvykle D, často se setkáme s Cis nebo občas i C, případně vyšším E nebo F. Existují ale i handpany ve velmi hlubokém ladění H nebo A, nebo naopak vysokém Fis, G nebo dokonce A. Pokud vybíráte svůj první handpan, nelze než doporučit právě ladění D, případně Cis nebo C, nebo pokud máte raději vyšší tóny, pak F. A co se týče stupnice, ideálním a relativně univerzálním odrazovým můstkem je obvykle některá z variant běžné mollové stupnice (integral, celtic, mystic apod.). Durové stupnice jsou u handpanů méně obvyklé. Další skupinou stupnic jsou různé varianty na stupnice orientální ("hijaz" apod.). Znějí už dost specificky a je asi dobré stáhnout po nich až v rámci volby dalšího nástroje - což obvykle nastane velmi brzy :)

V případě zájmu vám velmi rádi poradíme s výběrem ladění a stupnice.

Výrobci a značky

Dnes existují na světě desítky výrobců těchto nástrojů a díky rostoucí popularitě tohoto nástroje další stále přibývají. Pravdou ale zůstává, že značná část těchto výrobců (zejména nových) vytváří nástroje relativně nízké kvality s nepříliš zajímavým zvukem i celkovým laděním (přesto však za dosti vysoké ceny). Pokud o tomto nástroji uvažujete a nemáte s nimi ještě velkou zkušenost, je dobré nechat si poradit od zkušenějších, případně mít možnost si různé nástroje vyzkoušet a navzájem porovnat. Je dobré nesahat po příliš levných nástrojích nebo často hromadně nabízených nástrojích jednoho výrobce bez možnosti srovnání (např. proudících sem od našich východních sousedů :)   ... tyto nástroje vám s odstupem času příliš velkou radost a potěšení obvykle nepřinesou ...

Než vám doporučíme velmi zajímavé a kvalitní reálné a dostupné varianty, můžeme se ještě na chvíli podívat na ty opravdu nejlepší špičkové nástroje ve světovém měřítku. V této souvislosti je nutné zmínit 3 jména:

Přelomem v kvalitě handpanů byl Rus Viktor Levinson. Jeho SPB pantamy (zejména z období kolem roku 2009 - 2011) jsou dodnes využívány mnoha špičkovými hudebníky:



Dnes už Viktor Levinson nástroje téměř nevyrábí, kvalitu svých starších nástrojů nepřekonal a jeho nástroje jsou dnes vzácné a ceněné. Stal se však inspirací pro další dva nedostižné mistry:

Izraelec Yhonatan Ale-Yahav a jeho nástroje Yishama patřily k těm nejlepším a nejoriginálnějším, které byly k dispozici a hrají na ně špičkoví světoví hudebníci jako Kabecao, David Kuckhermann, Adrian Portia a další. Jsou to zároveň i nástroje, které vynikaly jedinečnými a neobvyklými experimenty (počet tónů a jejich rozmístění, hloubka basů apod.). Dnes už bohužel zdá se kvalita ustoupila kvantitě a zvuk současných Yishama nástrojů se už bohužel nevyrovná těm předchozím.



Na starší nástroje Yishama hraje i Pavel Sedláček:



Skutečnými klenoty mezi těmito nástroji, často považované za vůbec nejkrásněji znějící handpany na světě zůstávají jedinečné nástroje OMana, jejichž autory jsou Roman a Anton Reva z Ukrajiny, které mnozí nazývají "Stradivari handpanu". Jsou to nástroje unikátní koncepce a nedostižného způsobu ladění, kdy výsledkem je nádherný, magický, pohlcující zvuk plný "nebeských" rezonancí, hloubky, dechberoucího dozvuku a širokého spektra alikvótních tónů.
Tyto nástroje jsou však běžně nedosažitelné - vzhledem k ruční výrobě a velkému počtu zájemců se na nástroj čeká i několik let ... Přesto máme to štěstí, že díky osobním vztahům zde máme několik unikátních nástrojů OMana, na které hraje Pavel Sedláček na koncertech, seminářích a hudebních nahrávkách. Tady si jako příklad můžete poslechnout OMana handpany v ladění D Celtic, F Integral a B Barva v podání Pavla Sedláčka:

 





A tady Pavel Sedláček s celou "svatou trojicí" handpanů :) Omana, Yishama a SPB:



Ale teď se vraťme do reality :) Existuje ještě několik dalších poměrně kvalitních světových výrobců, ale i oni mají velmi dlouhé "čekací listiny" a jejich nástroje si není obvykle možné předem vyzkoušet.

Kvalitní nástroje


Během let jsme věnovali velké úsilí a mnoho času zkoušením a porovnáváním nástrojů od mnoha výrobců. Mnohé nás neuspokojily, jiné jsme nahradili lepšími. Jsme rádi že v této chvíli vám můžeme nabídnout opravdu kvalitní nástroje několika světových výrobců. Pokud uvažujete o pořízení velmi kvalitně znějícího handpanu za velmi příznivou cenu, pak si u nás můžete vyzkoušet nástroje italského výrobce SEW handpan - ať už ve variantě základní nebo profesionální. Výborné a cenově velmi přístupné jsou handpany Mishte. Už brzy se u nás objeví velmi pěkné britské handpany PanAmor, španělské Manik a též skvěle znějící ruské Steel Monkey. Krásně znějící handpany přináší proslulý britský výrobce Panstream. A pokud aspirujte na opravdu špičkový nástroj, který se svými vlastnostmi a zvukem blíží těm výše zmíněným, pak jsou tu pro vás nástroje Leaf Sound Sculptures. Všechny tyto nástroje si u nás můžete vybrat a případně vyzkoušet.
Velmi zajímavou variantu handpanu (navíc cenově velmi příznivou) představují RAV Drumy - originální nástroje s krásným, unikátním zvukem.

Kterým nástrojům se spíše vyhnout


Na opačném kvalitativním pólu těchto nástrojů, které po opakovaném vyzkoušení opravdu nemůžeme doporučit, stojí různé "levné" i méně levné handpany, které se u nás často nabízejí, většinou ze slovenské produkce ("zpívající ocel" ), nebo jiné, občas nazývané "kosmický pánve" apod. Tyto nástroje jsou mimořádně nekvalitní a znějí (jemně řečeno) velmi špatně - avšak zájemce, kteří hledají svůj nový nástroj a nemají srovnání s kvalitními nástroji, může tato nabídka snadno zmást. Tyto nástroje vynikají tupým, nepříjemně plechovým zvukem a mimořádně nekvalitním laděním a s kvalitními handpany nemají nic společného.
Dále jsou to nesmírně předražené a velmi nedobře znějící handpany Meinl, Terre handpany apod., z variant handpanu pak velmi špatně znějící nástroje Zenko (vč. Spacedrum) atd.
Pokud hledáte kvalitní a pěkně znějící nástroje, ze kterých byste se chtěli těšit a které by vás měly svým pěkným zvukem inspirovat, měli byste se těmto zmíněným pokusům o nástroje zdaleka vyhnout, abyste si ušetřili zbytečné zklamání, rozpačité dojmy (i spoustu peněz).


Ale není nadto si nástroje sami vyzkoušet, poslechnout a porovnat :)

Hraní na handpan 

Handpan je nástrojem, ze kterého se můžete těšit sami doma a na který je zároveň možné hrát i na špičkové virtuózní koncertní úrovni, kombinovat ho s jinými nástroji, dalšími handpany apod. Výuka hry na handpan začíná základními technikami tvorby tónů a jejich kombinací, elementárními rytmickými strukturami a pokračuje pokročilejšími technikami, komplexnějšími rytmickými strukturami a též možnostmi kreativní improvizace.

K nejlepším a nejuznávanějším světovým hráčům na handpan patří Němec David Kuckhermann a Portugalec Kabecao (Carlos Rodriguez)


Pokud jste si nástroj pořídili, máte před sebou nekonečnou cestu v možnostech jak ho ovládat a jak a co na něj hrát. Ať už jste začátečníci nebo pokročilejší hráči, můžete se stále zdokonalovat a učit se nové a nové techniky, skladby a možnosti improvizace. V případě zájmu vám můžeme pomoci v podobě velmi inspirujících soukromých lekcí a seminářů pod vedením Pavla Sedláčka, který už dlouhodobě patří k našim nejlepším a nejnadějnějším hráčům na tento nástroj (a jehož osobními učiteli jsou zmínění David Kuckhermann a Kabecao). Více o kurzech hraní na nástroje se můžete dočíst ZDE. Pokud si u nás pořídíte nástroj, jako bonus získáváte jednu lekci hry na handpan zdarma :)

Máte zájem u vás uskutečnit krásný handpan koncert ? Více informací se dozvíte ZDE



Na spoustu zajímavých hanpdan videí se můžete podívat na youtube kanálu Pavel Sedlacek - Pantam Music